قرار گرفتن مدیریت دانش سازمانی در نسخه جدید الزامات استاندارد ISO 9001
نشان از اهمیت موضوع در سطح کلان و جاری سازی فرایندهای دانشی و مدیریت دانشی از یکسو و پیوند بین مفهوم کیفیت سازمانی و مدیریت دانش از سوی دیگر دارد.
با نگاه نکته بین به این موضوع و بررسی دقیق و جامع بند 6/1/7 استاندارد، موارد مهم ذیل استخراج میگردد:
سازمان باید دانش مورد نیاز را برای اجرای فرآیندها و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات تعیین نماید. این دانش بایستی نگهداری شود و به مقدار لازم در دسترس باشد .هنگام رسیدگی به نیازهای در حال تغییر، سازمان باید دانش فعلی خود را درنظر گرفته و چگونگی بدست آوردن و یا دسترسی به دانش اضافی لازم را تعیین نماید.
یادداشت یا نکته اول
دانش سازمانی دانشی مختص سازمان است که با تجربه بدست میآید. در واقع، اینها اطلاعاتی هستند که برای رسیدن به اهداف سازمانی، استفاده شده و به اشتراک گذاشته میشوند.
یادداشت یا نکته دوم
دانش سازمانی در یکی از دو قالب ذیل جا میگیرد:
منابع داخلی، مانند: مالکیت فکری، دانش حاصل از تجربه، درس آموخته حاصل از پروژههای موفق و یا شکست خورده، اشتراک گذاری دانش و تجربههای ثبت نشده، نتایج حاصل ازبهبودفرآیندها، محصول ویا خدمات.
منابع خارجی، مانند: استانداردها، دانشگاهها، کنفرانسها، جمع آوری دانش از مشتریان، تامین کنندگان و یا نمایندگان سازمان
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طرح های ویژه مدیریت دانش به وبسایت ما سر بزنید daneshkar.org