دانشـــــکـــــار

دانشکار ، محیطی تخصصی پیرامون مدیریت دانش شخصی و سازمانی

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

3 دلیل مهم برای اینکه تجربه کارکنان یکی از اولویت‌های اصلی تحول دیجیتال است

3 دلیل مهم برای اینکه تجربه کارکنان یکی از اولویت‌های اصلی تحول دیجیتال است

 

 

سازمان‌ها در حال تغییر و تحول دیجیتال هستند و بخش بزرگی از تحول دیجیتال، چگونگی تحول نیروی کار به عنوان بزرگترین دارایی و سرمایه بیشتر سازمان‌ها است.

اکثر سازمان‌ها در حال ورود به تحول دیجیتال هستند و تجربه کارکنان، به کانون این تحویل تبدیل شده است.

جهت اثبات این موضوع، 3 دلیل مهم زیر را بررسی خواهیم نمود.

 

1. به دست آوردن استعداد‌های صحیح، به معنای به دست آوردن تکنولوژی‌های صحیح است.

سازمان‌ها برای حمایت از تحول و رشد دیجیتالی خود، به افراد صحیح و دارای مهارت‌های درست نیاز دارند. کارکنان با دانش فنی، به شدت خواهان ابزارهای بهتر و تجربیات دیجیتالی جهت پشتیبانی از نیازهای کاری خود هستند. بنابراین تکنولوژی، نقش مهمی در چگونگی رقابت یک سازمان جهت گزینه‌های شغلی جدید ایفا می کند.

تجربیات دیجیتال ارائه شده به کارکنان، بطور چشمگیری، نحوه نگاه به سازمان را شکل داده و از این رو، تجربه کارکنان از استخدام تا بازنشستگی، یک گفتگوی مهم در سطح عالی هر سازمان است.

از سوی دیگر، کارکنان بالقوه، صرفا به دنبال تکنولوژی‌هایی که سازمان در مورد شغل، ارائه می‌دهد، نیستند. آنها از نخستین نقطه تماس، نظر خود را نسبت به تجربه دیجیتال سازمان، شکل می‌دهند. فرآیندهای جذب و عجین سازی پرسنل جدید( چه انعطاف پذیر و کاربر پسند باشد یا نه )، به اندازه ابزارها و فرآیندهای کاری روزانه، منعکس کننده فرهنگ سازمان خواهد بود.

 

2. اولویت قرار دادن مشتری به معنای اولویت قرار دادن کارکنان است.

سازمان‌ها غالباً در مورد رویکرد مشتری - محور برای تحول دیجیتال صحبت می‌کنند. در بیشتر سازمان‌ها‌، کارکنان به طور مستقیم تجارب مشتری را تحویل و ارائه می‌دهند. بنابراین با تحول تجربیات کارکنان، سازمان‌ها می‌توانند تجارب مشتری را متحول سازند.

به عنوان مثال، بانک‌ها در حال ایجاد شعب نسل آینده  و کارکنانی با ابزارهای تکنولوژیکی همراه هستند. این تغییر، باعث خواد شد  تا کارکنان از پشت میز حرکت کرده و آنها را قادر به ارائه تجربه‌های تعاملی و شخصی‌تر برای مشتریان می‌سازد.

این موضوع در صنایع دیگر نیز در حال وقوع است. بیمارستان‌هایی که جریان کار را ساده‌تر کرده و به پزشکان اجازه می‌دهند تا وقت بیشتری را با بیماران بگذرانند و سیستم‌های خرده‌فروشی که تجهیزات فروش موبایلی را در اختیار همکاران فروش خود قرار داده و توجه سریعتر و شخصی تر خریداران در فروشگاه را از این طریق، ارائه می نماید.

 

3. رشد درآمد به معنای رشد مشارکت کارکنان است.

هدف اصلی هرگونه تحول دیجیتال، کنترل صحیح رشد سطوح بالا و پایین سازمانی از طریق مدل‌ها و فرآیندهای جدید کسب و کار است.

جهت رسیدن به این هدف، مشارکت کارکنان بسیار مهم است. بین کارکنان علاقه مند، خوشحال و بهره‌وری آنها در کار و همچنین میزان موفقیت سازمان‌ها، ارتباط معنا داری وجود دارد. مشارکت کارکنان روی بسیاری از محرک‌های کسب و کار از بهره‌روری گرفته تا نگهداشت کارکنان، تأثیر می‌گذارد.

بیشتر کارکنان، حداقل بخشی از روزهای کاری خود را با تکنولوژی سپری می‌کنند. سازمان‌ها می توانند با انجام سریع و آسان کارها در زمان واقعی، آن زمان را برای کارکنان بسیار جذاب‌تر سازند. به عنوان مثال، کارکنان می‌توانند از طریق فضای کاری دیجیتال شخصی شده خود و از طریق ابزارهای تکنلوژیکی همراه، در هر مکان و زمان، به کلیه منابع کار، برنامه‌ها و گردش کار خود دسترسی پیدا کنند.

برای تسریع در تحول دیجیتال، بسیاری از سازمان‌ها به سرعت در حال گسترش زیرساخت‌ها و قابلیت‌های خود هستند تا از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری استفاده کنند. چنین تکنولوژی‌های جدید و نوظهور مانند تکنولوژی ابری، اینترنت اشیاء، شبکه5G  ، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی، صرفا ارزش و انتظارات را برای تکنولوژی‌های کارکنان مانند فضاهای کاری دیجیتال افزایش می‌دهند.

این تکنولوژی‌های نوظهور می‌توانند فرصت‌های بیشتری را برای بهبود ظرفیت‌ها، دسترسی و توانمندی در گردش کار پیشرفته‌تر و موبایلی ایجاد و سطح مشارکت و بهره‌وری کارکنان را سطح بالاتری ارتقاء دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی
4 روند و پیش بینی مهم در حوزه تجربه مشتری بانکداری در سال 2020

4 روند و پیش بینی مهم در حوزه تجربه مشتری بانکداری در سال 2020

 

بر اساس کار مطالعاتی جامع در حوزه تجربه مشتری و صنعت بانکداری، 4 روند مهم قابل پیش بینی و البته حیاتی، در سال 2020 عبارت است از:

1. روند رو به افزایش صدای مشتری

اهمیت شنیدن، تحلیل و پاسخ به موقع به صدای مشتری از کانال‌های قابل دسترس، برای ایجاد تجربه بهتر، افزایش خواهد یافت.

 

2. تأثیر روزافزون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به عنوان ابزارهای فناورانه مهم در 2020، در خلق تجربه مشتری بصورت خاص، تأثیر بسزایی خواهند داشت.

 

3. تعدد کانال‌های ارتباطی مشتریان

با توجه به رشد تکنولوژی و دسترسی در هر زمان و مکان به ابزارهای ارتباطی، تعداد کانال‌های تعاملی و ارتباطی مشتریان رو به افزایش است.

 

4. سرمایه گذاری بیشتر در کانال‌های همه جانبه تجربه مشتری

جایگزینی متدولوژی Multichannel  با Omnichannel بطور گسترده‌ای در حال بررسی و  اجرا است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی
تجربه مشتری و تعالی کارکنان

تجربه مشتری و تعالی کارکنان

موافقین ۰ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی
مدیریت دانش و تجربه مشتری (قسمت اول)

مدیریت دانش و تجربه مشتری (قسمت اول)

 

در قالب این مقاله که به 4 قسمت تقسیم شده، به ارتباط و کارکرد متقابل مدیریت تجربه مشتری و سامانه آنلاین مدیریت دانش خواهیم پرداخت. در قسمت اول و دوم، تجربه مشتری از نگاه کاربردی مورد بررسی قرار گرفته و ارتباطات اولیه دو سیستم مهم تجربه مشتری و  سیستم (سامانه آنلاین) مدیریت دانش، تعریف خواهد شد.

 

  سامانه مدیریت دانشی که به خوبی برنامه‌ریزی، استقرار و استمرار یابد، به عنوان سنگ بنای استراتژی موفقیت آمیز در حوزه تجربه مشتری است.

 

 

مهم نیست که محصول یا خدمات شما چقدر عالی باشد، تجربه مشتری می‌تواند کسب و کار شما را بسازد یا خراب کند، نگاهی به تحلیل اطلاعات منتج از بررسی و تحقیقات جامع، این موضوع را شفاف خواهد ساخت:

  • پیشرفت‌های حتی اندک در حوزه تجربه مشتری، در مدت سه سال حدود 775 میلیون دلار برای یک شرکت به ارمغان آورده است.
  •  70% از مشتریان اذعان داشته‌اند که همچنان به حمایت و ارتباط با شرکت‌هایی که تجربه‌های عالی به مشتری می‌‌بخشند، ادامه خواهند داد.
  • تجربیات ضعیف مشتری بیش از 75 میلیارد دلار در سال برای کسب و کارها، هزینه در پی خواهد داشت.
  •  61 % از مشتریان به دلیل تجربه نامناسب و ضعیف مشتری، ارتباط و کسب و کار خود را با یک برند، متوقف ساخته‌اند.

بر اساس نظر مشاوران این حوزه، تجربه مشتری به سه عنصر اصلی قابل تقسیم است :

  • مشتریان خوشحال و راضی، به احتمال زیاد سخنگوی وفادار برای برند شما هستند.  72 % از مشتریان از تجربه مشتری خوب خود با 6 یا بیشتر از 6 نفر صحبت خواهند کرد.
  • از سوی دیگر، مشتریان ناامید مطمئناً ، تبلیغ کننده این نارضایتی خواهند بود. مطالعات نشان داده که 13٪ از مشتریان زمانی که از یک شرکت ناراضی هستند، این موضوع را به 15 نفر یا بیشتر، منتقل خواهند کرد.
  • بنابراین برای اینکه مشتری خود را راضی نگه دارید، اطمینان حاصل کنید که تجربه خوبی را به آنها ارائه می‌دهید. برای رسیدن به این مهم، می‌بایست تقاضای مشتری جهت دریافت خدمات عالی را برآورده سازید. در اینجاست که سیستم مدیریت دانش وارد عمل شده و به عنوان یکی از کلیدی ترین قسمت‌های وبسایت شرکت، در راستای ایجاد بستر مناسب جهت ارتقای تجربه مشتری به شما کمک خواهد نمود.

هنگامی که مشتریان شما برای پاسخ به شما مراجعه می‌کنند ، به احتمال بسیار زیاد اولین گزینه آنها، وبسایت شرکت خواهد بود. زیرا بیش از 60 % از مشتریان ترجیح می‌دهند که ابتدا مسائل را به تنهایی حل نمایند. وبسایت شما می‌بایست شامل ابزارهایی باشد که آنها را در دستیابی به این هدف قادر سازد.

 

مدیریت دانش می تواند تجربه مشتری را کاملا ارتقاء دهد.

 

90 % از مشتریان انتظار دارند که وبسایت شما یک پرتال پشتیبانی آنلاین از خدمات سلف سرویس ارائه نماید. 75 % از مشتریان چنین پرتال را مناسب ترین کانال برای حل مشکلات و دریافت اطلاعات مربوط به محصول و خدمات می‌دانند. شما باید بیش از یک لیست ساده از سؤالات متداول (FAQ) در اختیار آنها قرار داده و سامانه آنلاین مدیریت دانش شرکت شما می‌بایست به همان اندازه جامع باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی
آینده مدیریت دانش

آینده مدیریت دانش

 

در مقاله اخیری که توسط رابرت تیلور (Robert Taylor) به عنوان یکی از محققان و مشاوران حوزه مدیریت دانش منتشر شده، آینده مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته که بنظر من قابل توجه و تأمل است.

در متن زیر سعی کردم خلاصه مقاله را از منظر خودم و با حفظ اصالت مقاله، مورد بررسی قرار دهم.

رابرت تیلور پاسخ به سوال مهم و حیاتی در مورد آینده مدیریت دانش را بر مبنای برنامه‌ریزی سناریو استراتژیک می‌داند. به عقیده تیلور که البته بر مبنای تجربه چندین ساله من در این حوزه کاملا صحیح است، دو طیف مهم در این حوزه مدیریت دانش وجود دارد.

طیف اول معتقدان بی چون و چرا به حوزه فناوی اطلاعات که بر مبنای اعتقاد آنان، آینده با فناوری اطلاعات هدایت شده و تمامی چالش‌های حوزه مدیریت دانش به تدریج قابل حل است و طیف دوم معتقدان به سایر ابعاد سازمانی نظیر فرهنگ و ساختار.

به طور گسترده تر، این دو طیف از دو منظر قابل بحث و بررسی است:

1. تغییر در جنبه‌های "بیرونی" جامعه و رفتار ما

فناوری اطلاعات، سیستم‌ها و فرایندها: آیا ما فناوری‌های جدیدی را برای حل مسائل و یافتن فرصت‌ها اتخاذ خواهیم کرد؟ آیا ما قوانین، فرایندها و ساختارهای سازمانی خود را برای تطابق بهتر با جهان در حالِ تغییر، تطبیق خواهیم داد؟ در دنیای مدیریت دانش، موضوعات داغ و جدید شامل هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ است و این موضوعات نیز به همان اندازه در مورد قوانین و سیاست‌های مربوط به محافظت از داده‌ها، امنیت سایبری و ابری صادق است.

2. تغییر در جنبه‌های "داخلی" خود و فرهنگ ما

 چگونه ایده‌های ما در مورد جهانی‌سازی، صنعتی شدن، فساد، حفظ حریم خصوصی و ... تغییر می‌کند (یعنی "سمت ارزش" حفاظت از داده‌ها، که خود "سیاست و فرآیند" حریم خصوصی است)، تنوع و شمول، محیط، تصدی نقش شغلی و انعطاف پذیری اشتغال و ...

بحث‌های مهمی در مورد معنی و هدف کار وجود دارد، چگونه موفقیت را باید ارزیابی کنیم و در دنیای قراردادهای " ساعت صفر " ما چه کسی هستیم؟ و چه کسی از "ما" است که باید دانش را به اشتراک بگذارد؟

در هر ناحیه از این ماتریس، می‌توانیم تغییراتی را تصور کنیم که ممکن است مثبت و پیشرو بوده و یا تغییراتی که ممکن است آنها را منفی ، آسیب رسان و ارتجاعی بدانیم.

زمانی که این دو بعد را مقابل هم قرار دهیم، می‌توان چهار آینده متفاوت را پیش بینی نمود.

 

1. سناریوی قرن بیستم (The 20th Century)

 در این سناریو، ما قادر به سازگاری کافی با تغییرات در هر دو جهت نیستیم، نه در حوزه فناوری اطلاعات و فرآیندهای جدید و نه در آگاهی‌های خودمان و توسعه فرهنگی.

در این ناحیه، سازمان‌هایی قرار دارند که هنوز در حال تغییر و تحولات اخلاقی سازمانی هستند و برای نوآوری بر اساس فرآیند و فناوری‌های جدید نیز تلاش می‌کنند. این سازمان‌ها در سیستم‌ها و فرآیندهای از هر دو منظر اخلاق و ارزش، نوآوری ندارند.  از نگاه تیلور، قطعا نتایج مدیریت دانش بیش از این است و  به همین علت به این موضوع نام آینده را اختصاص داده است. در این سناریو ما به عنوان یک اقتصاد پسا صنعتی باقی خواهیم ماند و با مراحل اولیه اقتصاد دانشی نیز سازگار نبوده و یا به اندازه کافی و سریع وفق نمی‌یابیم.

 

2. سناریوی ماتریس (Matrix)

در این سناریو، فناوری اطلاعات، سیستم‌ها و فرآیندهای سازگار با سوء استفاده از امکانات و پیشرفت‌های تکنولوژیکی جدید و بدون پیشرفت در ارزش‌ها و فرهنگ، به کار می‌روند. چنین سازمان‌هایی با فناوری اطلاعات، سیاست و فرآیند نیز رهبری می‌شوند.

 این نگاه ممکن است کاملا ارتدوکسی باشد. سازمان‌هایی که قادر به تغییر اخلاق هسته درونی خود نبوده و همچنان سیاست‌ها و سیستم‌های جدیدی را اتخاذ می‌کنند. این عقیده اساسی وجود دارد که همه چیز را می‌توان صریحاً از طریق فرآیند مورد بررسی قرار داد، با آن‌که فناوری اطلاعات پیروی از سخت افزار را سخت‌تر می‌نماید. با این حال، اقتصاد صنعتی به طرز خارق العاده‌ای موفق بوده و بدون شک فناوری‌های جدید، پیشرفت سریع را فراهم می‌کند. این موضوع برای افرادی که مجبور به مطابقت هستند، مسیر بسیار سختی را پیش رو قرار خواهد داد.

 

3. سناریوی اجتماع (Commune)

 در حالی که آگاهی‌های خودمان توسعه می‌یابد و ارزش‌های فرهنگی جدیدی را می‌پذیریم، ما در اتخاذ ابزارها و روش‌های جدید انجام کار، ناکام هستیم. این‌ها سازمان‌هایی هستند که نسبت به نوآوری شک داشته یا به سادگی قادر به انجام آن نبوده ولی بر ارزش‌های مثبت و توسعه، تأکید دارند.

این تحولات به احتمال زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا افرادی که دارای روحیه صحیح هستند، حتی بدون ایجاد تغییر در سیستم‌ها، فرایندها و ساختارها، در راستای انجام‌ کارهای اختیاری تلاش کنند.

اینگونه اقدامات، مفید بوده ولی بدون در نظر گرفتن مقیاس جهانی، در ناحیه یا در شبکه‌ای از "مراکز" باقی می‌ماند. دراین سازمان‌ها پیشرفت انجام شده است، اما با هزینه شخصی و خواست خود افراد و از سوی دیگر، این افراد ممکن است با حسرت به سازمان‌هایی که تغییرات را تسهیل کرده‌اند، نگاه کنند.

 

4.  سناریوی بهترین‌های هر دو (Best of Both)

در این سناریو، سازگاری با ابزارها و فرآیندهای جدید و بیداری آگاهی‌ها و ارزش‌ها بصورت همزمان وجود دارد. از نظر محقق، این ناحیه، جایی است که بیشترین ارزش از آنجا حاصل می‌شود. مسیر ارزش، مطمئناً مسیر اجتماع (Commune) است، اما مسیر تحقق ارزش به سیستم‌ها و سازگاری فرایند نیز نیاز خواهد داشت. بنابراین بهترین ناحیه، ناحیه شمال شرقی است.

 

تیلور انتظار دارد که در اکثر موارد مسیر عادی این گذار کاملاً شیب دار، اما به آرامی و به سمت شمالِ شمالِ غربی باشد. به عبارت دیگر، این حرکت بیشتر به سمت فناوری اطلاعات، سیستم‌ها و فرآیندهای مختلف و با اقتباس کمتری از فرهنگ و آگاهی نیز انجام می‌شود.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی