دانشـــــکـــــار

دانشکار ، محیطی تخصصی پیرامون مدیریت دانش شخصی و سازمانی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

فناوری اجتماعی، فناوری نوین سازمانی

فناوری اجتماعی، فناوری نوین سازمانی

  فناوری‌های اجتماعی متعهد به ارائه خدمت به طیف وسیعی از نیازهای سازمانی است. در حالی که برخی از آن نیازها، مانند کاهش ایمیل و مدیریت پروژه ها، در حقیقت تاکتیکی بوده، برخی دیگر دارای پیامدهای استراتژیک سازمانی است. ارزش کلیدی فناوری‌های اجتماعی در توانایی برای رسیدگی به نیازهای سازمانی خاص، مانند کاهش سفر، کسب و به اشتراک گذاشتن دانش و مدیریت پروژه نهفته است. از سوی دیگر، علاقه به پرداختن به سطح بالای بسیاری از مسائل سازمانی، از جمله نوآوری به صورت تقریبی در یک چهارم از سازمان‌های مورد مطالعه وجود دارد.

   در تصویر زیر، اولویت بندی استفاده از فناوری اجتماعی در سازمان بر اساس رفع نیاز و خدمت ارائه شده، قابل مشاهده است. همانطور که ملاحظه می فرمایید، فناوری اجتماعی در جهت تسریع و تسهیل فرایندهایی نظیر اکتساب، توسعه و تسهیم دانش، تعاملات میان فردی و میان گروهی،به اشتراک گذاری بهترین تجارب، خبره یابی و نهایتا ایجاد و بهبود کیفی انجمن های سازمانی کمک شایانی می نماید.


موافقین ۱ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی
سیستم های نرم افزاری مدیریت دانش

سیستم های نرم افزاری مدیریت دانش

  یکی از ابعاد مهم مدیریت دانش که در تمامی مدل‌های مطرح دنیا و بومی، ارائه شده است؛ بعد فناوری آن است. کلمه سیستم در این قسمت به بستر نرم‌افزاری ایجاد شده جهت مدیریت نمودن دانش سازمانی، از مرحله شناسایی تا نگاهداری و استفاده از آن اشاره دارد. برای چند دهه، هر دو گروه محققان سیستم‌های اطلاعاتی و پژوهشگران متمرکز بر یک کلاس از سیستم‌های  اطلاعاتی، از سیستم مدیریت دانش به عنوان حامی جریان اطلاعات از طریق سازمان اشاره نموده‌اند. سیستم مدیریت دانش یک گونه تخصصی از فناوری ارتباطات و اطلاعات و در حال توسعه، جهت حمایت و افزایش فرایندهای سازمانی خلق دانش، ذخیره‌سازی / بازیابی، انتقال، و برنامه‌های آن میباشد.

  تا به امروز، انواع مختلف سیستم‌های مدیریت دانش در زمینه‌های سازمانی پیاده شده است. انواع خاصی از سیستم‌ها مانند سیستم های اطلاعات اجرایی (EIS) ، مخازن دانش و سیستم‌های جایگزین تخصص نمونه‌های برجسته می‌باشد. فیتز جرالد(1992) معتقد است، در نیمه دوم از دهه 1980، EIS  در بسیاری از سازمان‌ها به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیک مانند معماری کلاینت سرور، شبکه‌های کامپیوتری مقرون به صرفه، رابط‌های گرافیکی کاربر و مدل‌سازی داده‌های چند بعدی، به امری عادی تبدیل شد. به طور عام، EIS به عنوان سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری داده محور بوده که گزارش‌هایی را به مدیریت ارائه می‌نماید.

  مخازن دانش به طور عمده برای توانمند نمودن سازمان جهت یادآوری آنچه که قبلا انجام شده بود و ذخیره نتایج یادگیری برای استفاده در آینده، توسعه داده شد. این سیستم‌ها؛ اطلاعات از جمله مهارت‌های فعلی و یا سایر دانش انباشته شده در مورد افراد را در یک سیستم اطلاعات پایه ذخیره می‌نمود. آن‌ها محدوده‌ای از انبار داده‌های ساده تا اشکال دیگر از پایگاه داده متن مانند Lotus Notes را شامل می‌شدند.

  میبوری و همکاران در مطالعات خود تعریف می‌نماید که در دسته یا کلاس دیگری از سیستم‌های مدیریت دانش، سیستم بیشتر یک رویکرد اتماعی داشته و توانایی اتصال افراد به یکدیگر را دارا می‌باشد. این سیستم‌های توصیه‌ای، به طور معمول ذخیره اطلاعات شخصی در مورد اعضای مختلف سازمانی و ارتباط مردم بر اساس الگوریتمهای دامنه خاص را امکان پذیر مینماید. برخی از برنامه‌های کاربردی توصیه‌ای، یک گام جلوتر رفته و هم اکنون امکان کاوش اطلاعات شخصی از منابع مانند ایمیل و یا اسناد سازمانی را ایجاد می‌نمایند. مشکل اصلی با این سیستم‌ها، نگاهداری موتورهای جستجوی انباره با اطلاعات به روز است. علاوه بر این، چگونگی مشخص نمودن افراد، مهارت‌ها و تخصص‌ها یک سوال باز و بی پاسخ است.

موافقین ۱ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی

مدل بلوغ مدیریت دانش مرکز بهره وری و کیفیت امریکا (APQC)

   مدل بلوغ مدیریت دانش ارائه شده از جانب مرکز بهره وری و کیفیت امریکا، یکی از معتبر ترین مدل ها در این حوزه می باشد که همانند نقشه راهی جامع سازمان را از اولین گام ها ی پیاده سازی مدیریت دانش تا سطوح عالی و دستیابی به نتایج مدنظر، راهنمایی و همراهی می نماید.

خلاصه ای از مدل بلوغ در قالب نمودار زیر قابل مشاهده است.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی

مدل کیفیت فرایندهای دانش(KPQM)

Knowledge Process Quality Model


  این مدل بلوغ نیز همانند مدل بلوغ زیمنس از 5 مرحله تشکیل شده است. سازمان، پرسنل و تکنولوژی سه بعد اصلی این مدل را تشکیل می دهند.

مراحل مدل در قالب سه بعد اصلی در شکل زیر قابل مشاهده نیز می باشد.

موافقین ۱ مخالفین ۰
پیام حقیقی بروجنی