نرم‌افزارهای اجتماعی، تبادل دانش داخل و بین سازمان‌ها را متحول ساخته‌اند. این مورد ادعایی است که مشاوران و شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای اجتماعی مطرح می‌نمایند. این مقوله به عنوان یکی از زمینه‌های تحقیقاتی آینده در زمینه‌ی مدیریت دانش که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد سازمان‌ها داشته باشد در نظر گرفته شده ‌است. تعداد بسیار زیادی از نرم‌افزارهای اجتماعی در سال‌های گذشته در زمینه مدیریت دانش مورد استفاده قرار گرفته‌اند. میکروبلاگ‌های درون و بین سازمانی، شبکه‌های اجتماعی، و ویکی‌های سازمانی مثال‌هایی از این دست می‌باشند. یکی از دلایل اصلی استفاده از نرم‌افزارهای اجتماعی قابلیت آن‌ها در ترمیم شکاف بین جهت‌گیری‌های تکنولوژی‌محور و انسان‌محور مدیریت دانش است. یکی از مشکلات عمده، انتخاب ابزار مناسب بر اساس اهداف و فرآیندها بوده و جهت مقایسه تعدادی از نرم‌افزارهای اجتماعی، موانع اصلی و فعالیت‌های دانشی مرتبط با هرکدام در یک جدول بیان می‌گردد.

   بر اساس مطالعات ژنگ و همکاران،  اخیرا نرم‌افزارهای اجتماعی در سازمان‌های متنوعی به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش و همکاری مورد استفاده قرارگرفته است، اما موانعی نیز در راه استفاده از این نرم‌افزارها ظاهر گردیده است. در حالیکه نرم‌افزارهای اجتماعی به طور مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تعریف واحدی که مورد توافق همگان باشد، برای آن‌ها وجود ندارند. یکی از راه‌های تعریف نرم‌افزارهای اجتماعی، قابلیت آن‌ها در همکاری‌های متقابل، مدیریت محتوا و قرار گرفتن در شبکه‌ای با سایرین بوده که موجب عضویت کاربران در گروه‌هایی می‌شود که فرد را در دست‌یابی به اهدافش یاری می‌دهد.